آشنایی با انواع تلفن سانترال | کدام نوع تلفن سانترال بهتر است؟

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. آشنایی با انواع تلفن سانترال | کدام نوع تلفن سانترال بهتر است؟

آشنایی با انواع تلفن سانترال | کدام نوع تلفن سانترال بهتر است؟

امروزه دارا بودن یک سیستم ارتباطی مدرن نیاز اصلی همه سازمان‌ها شرکت‌ها و فضاهای کاری است. علاوه بر امکان برقراری ارتباط با بیرون از مجموعه، وجود یک سیستم ارتباطی داخلی برای سهولت برقراری ارتباط کارکنان با یکدیگر، برای همه سازمان‌ها و شرکت‌ها ضروری است.‌ تلفن سانترال سیستمی است که این قابلیت‌ها را به صورت یکجا در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار می‌دهد.‌ با توجه به کاربرد فراوان سیستم تلفن سانترال در دنیای امروز، انواع مختلفی از این سیستم‌های تلفنی به بازار عرضه شده است.‌ به همین دلیل یکی از سوالاتی که کاربران در هنگام خرید و راه اندازی سیستم تلفن سانترال با آن مواجه می‌شوند این است که بهترین سیستم تلفن سانترال کدام است؟ کدام سیستم تلفن سانترال را خریداری کنیم؟ و … در ادامه قصد داریم به بررسی انواع سیستم تلفن سانترال و مزایا و معایب هر کدام بپردازیم.

در مقالات قبلی از وبلاگ پشتیبان شبکه، ضمن مقایسه تلفن سانترال با تلفن‌های سنتی، مزایای تلفن سانترال را ذکر کرده‌ایم. همچنین نکات مهم در خرید تلفن سانترال نیز در این مقاله بررسی شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر، حتما مقاله « تلفن سانترال چیست و چه مزایایی دارد؟ » را مطالعه کنید.

 

آشنایی با انواع تلفن سانترال | کدام نوع تلفن سانترال بهتر است؟

انواع سیستم تلفن سانترال

در مقاله «سیستم تلفن سانترال چیست؟»، نگاهی دقیق به مزایا و قابلیت‌های سیستم تلفنی سانترال داشتیم.‌ اما در اینجا قصد داریم انواع سیستم‌های تلفن سانترال و مزایا و معایب هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم.

سیستم‌های تلفن سانترال مانند همه سیستم‌های مدرن دیگر در طول زمان تکامل پیدا کردند قابلیت‌های جدیدی را به کاربران ارائه دادند.‌ تنوع سیستم‌های تلفن سانترال سبب شده است تا کاربران در انتخاب سیستم مناسب خود کمی دچار تردید شوند. در ادامه قصد داریم انواع رایج سیستم تلفن سانترال را معرفی کنیم و بررسی کنیم هر نوع سیستم تلفن سانترال برای کدام‌ دسته از کاربران مناسب است.

1. سیستم تلفن سانترال آنالوگ

این سیستم تلفن‌ ساده‌ترین و ارزان‌قیمت‌ترین سیستم تلفن سانترال است. در این روش،‌ ارتباط تلفن با سیستم سانترال با کمک یک یک زوج سیم برقرار می‌شود. امکان نمایش‌ شماره تلفن از مزایای سیستم تلفن سانترال است. شرکت‌ها و سازمان‌هایی که تعداد پرسنل کمی دارند می‌توانند از این سیستم سانترال استفاده کنند. اما به شرکت‌ها و سازمان‌های دارای تعداد پرسنل زیاد و همینطور افرادی که نیازمند قابلیت‌های متنوع تری هستند،‌ استفاده از دیگر سیستم‌های تلفن سانترال پیشنهاد می‌شود.

2. سیستم تلفن سانترال هایبرید

 به این نوع سیستم تلفن سانترال، تلفن سانترال رومیزی نیز گفته می‌شود.‌ در سیستم تلفن سانترال هایبرید،‌ ارتباط میان هر تلفن با سیستم مرکزی از طریق دیتا برقرار می‌شود. علاوه بر ایجاد امکان گفتگوی دو طرفه، قابلیت هایی مانند‌ برنامه ریزی و شماره گیری سریع نیز در این سیستم وجود دارد. همچنین امکان ارسال و دریافت دیتا نیز با این سیستم امکان پذیر است.

3. سیستم تلفن سانترال دیجیتال

این سیستم تلفن را می‌توان از جدیدترین فناوری‌های سیستم تلفن سانترال به شمار آورد.‌ در سیستم تلفن سانترال دیجیتال،‌ ارتباط میان تلفن‌ها با سیستم سانترال از طریق زوج سیم برقرار می‌شود.‌ همچنین علاوه بر انتقال صدا، امکان انتقال داده نیز از طریق این سیستم‌ها میسر است.‌ با استفاده از سیستم تلفن سانترال دیجیتال می‌توان  گوشی‌ها را به یکدیگر متصل کرد. معمولا سیستم تلفن سانترال دیجیتال قیمت بیشتری نسبت به نمونه آنالوگ دارد.‌ این سیستم تلفن سانترال برای شرکت‌های بزرگ گزینه مناسبی است.

4. سیستم تلفن سانترال تحت شبکه

مدرن‌ترین نوع تلفن سانترال،‌ تلفن سانترال تحت شبکه (IPPBX) یا تلفن سانترال VoIP است. قابلیت VoIP، امکان برقراری ارتباط تحت شبکه (داخلی یا اینترنت) را فراهم می‌سازد. این سیستم تلفن سانترال بر روی شبکه محلی راه اندازی می‌شود و امکان پاسخگویی تلفن در خارج از شرکت را نیز فراهم می‌سازد. سیستم تلفن سانترال تحت شبکه، محدودیت حضور در محل نصب سیستم تلفن را از بین می‌برد و امکان برقراری ارتباط تلفنی، امکان انتقال انواع مختلفی از داده‌ها مانند صدا، تصویر، فایل‌های دیجیتال و … را نیز ایجاد می‌کند.

در شرکت‌ها و سازمان‌هایی که نیاز به پاسخگویی 24 ساعته به مشتریان وجود دارد، سیستم سانترال تحت شبکه بسیار کاربردی است. زیرا کارکنان شرکت می‌توانند از هر محل دیگری مانند منزل و از طریق اینترنت، ضمن کنترل سیستم تلفن سانترال، تماس‌های مشتریان را نیز پاسخ دهند.‌ تلفن هایی که در سیستم تلفن سانترال تحت شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا بسیار مدرن و پیشرفته‌تر از از تلفن‌های معمولی هستند. دارا بودن صفحه نمایش ال سی دی، قابلیت شماره گیری سریع، شناسه تماس گیرنده، انتقال تماس، امکان اتصال به کامپیوتر و … از قابلیت‌های این تلفن هاست.

 

آشنایی با انواع تلفن سانترال | کدام نوع تلفن سانترال بهتر است؟

انواع تلفن سانترال از نظر ظرفیت

از مهم‌ترین نکات در هنگام راه‌اندازی تلفن سانترال می‌توان به ظرفیت تلفن سانترال اشاره کرد.‌ با توجه به اینکه امروزه شرکت‌ها و ادارات مختلفی با تعداد کارکنان گوناگون وجود دارد،‌ تلفن‌های سانترال با ظرفیت‌های مختلفی نیز در بازار موجود است. به طور کلی تلفن‌های سانترال به دو دسته تلفن‌های کم ظرفیت و تلفن‌های پر ظرفیت تقسیم می‌شود.

تلفن سانترال کم ظرفیت

تلفن‌های سانترال کم ظرفیت برای فروشگاه‌ها و شرکت هایی با تعداد پرسنل کم مناسب هستند. این دسته از تلفن‌های سانترال امکان اتصال 3 خط شهری به 8 خط داخلی و برخی دیگر امکان اتصال 6 خط شهری به 16 خط داخلی را دارند. تلفن سانترال کم ظرفیت قیمت مناسب‌تری دارد و می‌تواند پاسخگوی نیاز مراکزی باشد که تعداد کارکنان‌ها زیاد نیست.‌ امکان افزایش تعداد خطوط داخلی و شهری پشتیبانی شده در برخی از سانترال‌های کم ظرفیت با ارتقا کارت توسعه دستگاه سانترال وجود دارد. برای راه اندازی تلفن سانترال کم ظرفیت معمولا به اینترنت نیازی نیست.

تلفن سانترال پرظرفیت

در مقابل، سیستم‌های سانترال پرظرفیت در شرکت‌ها و سازمان‌های‌ بزرگ با تعداد کارکنان بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سیستم‌های سانترال پرظرفیت می‌توان‌ از 96 تا 640 خط شهری را به سیستم تلفنی متصل کرد و در هر زمان، متناسب با نیاز مجموعه خطوط جدیدی اضافه کرد. هزینه نصب تلفن سانترال پرظرفیت معمولا زیاد است و برای تنها برای مراکز کاری پرجمعیت مناسب است.

 

آشنایی با انواع تلفن سانترال | کدام نوع تلفن سانترال بهتر است؟

جمع بندی

در این مقاله انواع تلفن سانترال را معرفی کردیم و به مقایسه انواع مختلف این تلفن‌ها پرداختیم.

شرکت پشتیبان شبکه، با در اختیار داشتن جمعی حرفه‌ای از کارشناسان حوزه کامپیوتر و شبکه، خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مربوط به سیستم‌های کامپیوتری و شبکه را به مشتریان ارائه می‌دهد. یکی از خدمات شرکت پشتیبان شبکه برای مراکز تجاری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و … خدمات نصب و راه اندازی سیستم‌های تلفنی مانند سیستم‌های VoIP و سانترال است. سیستم تلفن سانترال و VoIP از نیازهای اصلی شرکت‌ها و سازمان‌ها در دنیای امروز به شمار می‌آید. این سیستم‌های مدرن مزایایی استثنایی را نسبت به سیستم‌های تلفنی سنتی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند و به همین دلیل، توصیه می‌شود در سازمان ها، ادارات، شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و دیگر مراکز اداری و تجاری حتما اقدام به نصب و راه اندازی این سیستم‌های تلفنی مدرن نمایند.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات شرکت پشتیبان شبکه در زمینه سیستم‌های تلفنی سانترال و VoIP، حتما صفحه خدمات نصب و راه اندازی سیستم تلفنی (ویپ و سانترال) شرکت پشتیبان شبکه را مطالعه کنید. همچنین برای ارائه مشاوره و اطلاع از چگونگی ارائه خدمات سیستم‌های تلفنی پشتیبان شبکه، می‌توانید با پشتیبانی شرکت تماس حاصل فرمایید.

روی کمک ما حساب باز کنید!

پشتیبان شبکه در زمینه ارائه خدمات پشتیبانی شبکه و نرم افزار و سخت افزار پشتیبان شما خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.