تلفن VoIP چیست و چه مزایایی دارد؟

تلفن‌های VoIP از فناوری «صدا روی پروتکل اینترنت» (VoIP) برای انتقال صدا از طریق اینترنت استفاده‌ می‌کنند. در این روش، تماس‌ها به جای فناوری سنتی شبکه تلفن سوئیچ‌شده عمومی (PSTN) یا شبکه دیجیتال خدمات یکپارچه(ISDN)، از طریق اینترنت انجام می‌شود. هر دو شبکه PSTN و ISDN قرار است به زودی از رده خارج شوند. با توجه به کاهش هزینه زیرساخت‌های مورد نیاز برای برقراری تماس‌های تلفنی در فناوری VoIP، امکان برقراری تماس صوتی با هزینه بسیار پایین وجود دارد. بسیاری از ویژگی‌های جدید و خدمات مفید برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که قبلا مقرون به صرفه نبودند، اکنون با قیمت کمتر در دسترس است. قابلیت هایی شامل پست صوتی به ایمیل، ضبط تماس، پیام‌های فوری، تماس بین‌المللی، موزیک در حالت انتظار و تغییر مسیر تماس است. در ادامه قصد داریم به بررسی سوالاتی درباره تلفن VoIP بپردازیم. استفاده از تلفن VoIP چه اهمیت دارد؟، مزایای استفاده از VoIP چیست؟ و… . در ادامه با وبلاگ پشتیبان شبکه همراه باشید تا شما را با تلفن VoIP و مزایای استفاده از آن آشنا کنیم.

تلفن VoIP چیست و چه مزایایی دارد؟

استفاده از تلفن VoIP چه اهمیتی دارد؟

تا سال 2025، ارائه خطوط تلفن PSTN و ISDN را به طور کامل در بریتانیا متوقف‌ می‌شود. این مسئله به این دلیل است که زیرساخت خدمات تلفن موجود قدیمی است و نگهداری آن گران است. در نتیجه، تبدیل سیستم تلفن سنتی به سیستم تلفن VoIP و تلفن اینترنتی باید برای هر کسب و کاری بدون در نظر گرفتن گستردگی فعالیت یا کاری که انجام‌ می‌دهد، اولویت باشد. به همین دلیل شرکت‌هایی که قصد دارند با به کارگیری جدیدترین فناوری‌ها، همواره بهترین امکانات را در اختیار کارمندان خود قرار دهند، اقدام به تعویض سیستم‌های تلفن قدیمی با تلفن VoIP می‌کنند.

تلفن VoIP چیست و چه مزایایی دارد؟

مزایای استفاده از سیستم تلفن VoIP چیست؟

احتمالا قبل از اقدام برای نصب این سیستم‌ها و پیش از اینکه با یک ارائه دهنده خدمات VoIP برای استفاده از این خدمات ارتباط برقرار‌ ‌کنید، به دنبال دانستن مزایای استفاده از سیستم تلفن VoIP باشید. استفاده از این سیستم‌های نوین مزایای زیادی دارد که در ادامه برخی از مزایای اصلی استفاده از این سیستم‌های تلفن VoIP را ذکر می‌کنیم.

مقیاس پذیری سیستم تلفن VoIP

مزیت کلیدی سیستم تلفن VoIP این است که به راحتی‌ می‌توان آن را همزمان با رشد شرکت، گسترش داد. افزودن کاربران جدید در سیستم تلفن VoIP به معنای نیاز به خرید سخت افزار یا نصب خطوط تلفن جدید نیست. احتمالا تنها باید انتظار افزایش جزئی در هزینه ماهانه خود را داشته باشید. یا اگر قصد استفاده از گوشی‌های فعلی را ندارید، باید یک تلفن جدید خریداری کنید. مهم نیست که کسب و کار شما چقدر رشد‌ می‌کند، یک سرویس VoIP با قابلیت مقیاس پذیری خود، در تمام روند پیشرفت و گسترش مجموعه و افزایش اعضا در کنار شما خواهد بود.

هزینه کم سیستم VoIP

قیمت خدمات تلفن معمولی هر سال به طور سرسام آور افزایش‌ می‌یابد. به این دلیل که هزینه نگهداری زیرساخت‌های قدیمی همچنان در حال افزایش است. از آن‌جایی که سیستم‌های تلفن VoIP تماس‌ها را از طریق اتصال اینترنتی هدایت‌ می‌کنند،‌ می‌توانید از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید. با این سرویس، لازم است ماهانه به ارائه دهنده‌های سرویس تلفن VoIP خود هزینه‌ای پرداخت کنید که معمولا بر اساس تعداد کاربران و حجم تماس تعیین‌ می‌شود. در مجموع، VoIP  گزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه‌تر از خدمات تلفن آنالوگ سنتی است.

قابلیت اتصال پایدار

تلفن IP در مقایسه با رقبای خود کیفیت تماس بالاتری دارد. سیم‌های مسی که در تلفن سنتی استفاده می‌شوند، به ویژه با افزایش سن، مشکلات اتصال (مانند نویز) را از خود نشان می‌دهند. اما تا زمانی که اتصال اینترنتی پایدار داشته باشید، کیفیت تماس VoIP شما همیشه عالی خواهد بود.

قابل حمل بودن و کنترل از راه دور

امروزه دیگر تجارت فقط در دفتر کار اتفاق نمی‌افتد. امکان انجام امورات شغلی از همه مکان‌ها مانند خانه، برنامه‌های ارتباطی انعطاف پذیرتر را برای شرکت‌ها ضروری کرده است. تا زمانی که پهنای باند اینترنت موردنیاز را دارید، می‌توانید با کمک فناوری VoIP از هر کجای کره زمین به انجام تماس‌های کاری بپردازید. کاربران می‌توانند از طریق دستگاه‌های تلفن همراه و رایانه‌های رومیزی به سیستم‌های تلفن VoIP متصل شوند. با این قابلیت، دیگر هرگز نگران از دست دادن تماس‌های دریافتی نخواهید بود.

قابلیت‌ها و امکانات

سیستم تلفن VoIP دارای مجموعه ای قابل توجه از ویژگی‌های گوناگون هستند که در تلفن سنتی نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. ویژگی‌های استاندارد انتقال تماس و پست صوتی در سیستم VoIP موجود است. به علاوه‌ می‌توانید از قابلیت هایی مثل دفترچه تلفن مشترکان، ساعات کاری قابل تنظیم و … نیز لذت ببرید.

تلفن VoIP چیست و چه مزایایی دارد؟

آیا تلفن‌هایVoIP  قابل اعتماد هستند؟

تلفن‌های VoIP برای حفظ کیفیت بالای صدا در هنگام تماس، به اتصال اینترنتی مناسب نیاز دارند. در ابتدای معرفی این فناوری، شبکه IP هنوز برای پشتیبانی کامل از فناوری VoIP توسعه نیافته بود. به همین سبب در گذشته تلفن‌های VoIP در ارائه تماس با کیفیت پایین شهرت داشتند. از زمان گسترش پهنای باند تجاری، قابلیت اطمینان این فناوری افزایش یافته است و فناوری VoIP یک طرح برتر را برای جایگزینی با فناوری PSTN یا ISDN  قدیمی ارائه‌ می‌دهد. تماس‌های VoIP اکنون با کیفیت HD ارائه می‌شوند و خدماتی مانند Disaster Recovery امکان اتصال دائمی را فراهم می‌کنند، بنابراین تماس‌های شما همیشه فعال خواهند بود. تلفن مبتنی بر VoIP ابری، آپتایم تا حدود 99.99 درصد را دارا هستند و در صورت قطع اینترنت تماس‌ها به طور خودکار به مکان یا تلفن دیگری هدایت‌ می‌شوند.

آیا VoIP بر سرعت اینترنت تاثیر‌ می‌گذارد؟

سرعت اتصال اینترنت شما برای برقراری تماس‌های تلفنی باکیفیت بسیار مهم است. طبیعتا یک تماس VoIP از پهنای باند بسیار کمتری نسبت به بازدید یک ویدئو در یک سایت استفاده‌ می‌کند. می‌توانید داده‌های صوتی را در اولویت قرار دهید تا در صورت برقراری تماس با پهنای باند کم، اولویت را نسبت به داده‌های دیگر داشته باشد. استفاده از VoIP هنگامی که اتصال اینترنتی پرسرعتی دارید، روی سرعت اینترنت شما تاثیر زیادی نخواهد داشت. با وجود این، توصیه‌ می‌شود سیستم VoIP خود را از طریق یک اتصال اینترنتی جداگانه و تک منظوره به شبکه خود متصل کنید. این کار به تضمین کیفیت کلی تماس‌های شما کمک‌ می‌کند؛ همچنین این دو اتصال به عنوان خطوط پشتیبان برای یکدیگر عمل‌ می‌کنند.

آیا تلفن VoIP ارزان‌تر از تلفن ثابت است؟

تلفنVoIP  به طور قابل توجهی ارزان‌تر از خطوط تلفن سنتی است. به این دلیل که برای ایجاد اتصال به فناوری قدیمی PSTN و ISDN متکی نیست. شبکه‌های سنتی دارای ارتباط مبتنی بر سیم مسی هستند که نگهداری از آن‌ها برای ارائه‌دهندگان گران‌قیمت است و به زودی از کار می‌افتند. استفاده از سیستم تلفن مبتنی بر ابر (VoIP) همچنین ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیاری را برای مشاغل در هر اندازه ای ارائه‌ می‌دهد. این امر سبب شده است تا سیستم‌های VoIP در مقایسه با تلفن‌های ثابت سنتی، ارزش صرف هزینه بالاتری را داشته باشند.

جمع بندی

در مقاله انواع تلفن VoIP، ضمن معرفی انواع فناوری های تلفن مبتنی بر VoIP، انواع سیستم‌های تلفنی مورد استفاده در این سیستم تلفنی را نیز مورد بررسی قرار داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این فناوری و تجهیزات مورد استفاده در آن، حتما مقاله آشنایی با انواع تلفن VoIP از سایت پشتیبان شبکه را مطالعه کنید. شرکت پشتیبان شبکه به عنوان یکی از شرکت‌های پیشگام در ارائه خدمات نوین کامپیوتر و شبکه، خدمات نصب و راه‌اندازی سیستم تلفن سانترال و VoIP را به مشتریان ارائه می‌دهد. در صورتی که قصد راه اندازی سیستم تلفن VoIP برای شرکت، فروشگاه یا محل کار خود را دارید، می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان شرکت پشتیبان شبکه تماس حاصل کنید.

روی کمک ما حساب باز کنید!

پشتیبان شبکه در زمینه ارائه خدمات پشتیبانی شبکه و نرم افزار و سخت افزار پشتیبان شما خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.