استفاده از سیستم تلفن VoIP مزایای زیادی برای کسب و کارها و سازمانها دارد. اولین مزیت این سیستم، هزینه کمتر آن است. سیستم تلفن VoIP ارتباط را با هزینه کمتری نسبت به تلفنهای ثابت سنتی فراهم میکند. همچنین این سیستم میتواند بسیاری از ویژگیهای پیشرفته را ارائه دهد؛ سیستمهایی که قبلا به یک زیرساخت داخلی بزرگ نیاز داشتند. این بدان معنی است که حتی مشاغل کوچک هم اکنون میتوانند ویژگیهایی مانند بازاریابی موقت، ضبط تماس، پست صوتی به ایمیل را استفاده کنند. یکپارچه سازی CRM، کار از راه دور از طریق همگام سازی دستگاهها و بسیاری موارد دیگر نیز قابلیتهایی هستند که اکنون در اختیار همه شرکتهای کوچک و بزرگ قرار دارند. تلفنهای VoIP همچنین امکان مقیاس پذیری آسان را برای مشاغل در حال رشد فراهم میکنند. تلفنهای ثابت سنتی نیاز به ارتقا یا توسعه سیستم تلفن تجاری با جذب کارمندان جدید داشتند. با فناوری VoIP، یک گوشی میتواند خیلی سریع از طریق یک پورت اترنت به شبکه اضافه شود.
در ادامه قصد داریم ضمن معرفی انواع فناوریهای ارائه شده در زمینه تلفن VoIP، این سیستم تلفنی را با دیگر نسلهای تلفن سانترال مقایسه کنیم. همچنین سیستمهای تلفنی قابل استفاده با فناوری VoIP را نیز معرفی خواهیم کرد. با وبلاگ پشتیبان شبکه همراه باشید.
انواع فناوری تلفن VoIP
پیش از معرفی انواع فناوری تلفن VoIP، توصیه میکنیم برای آشنایی بیشتر با فناوری تلفن VoIP و مزایای آن، حتما مقاله تلفن VoIP چیست و چه مزایایی دارد از پشتیبان شبکه را مطالعه کنید. سیستم تلفن VoIP، به اشکال مختلفی قابل پیاده سازی هستند. در ادامه به بررسی انواع فناوریهای تلفن VoIP میپردازیم.
تلفنهای VoIP سخت افزاری
تلفنهای VoIP سخت افزاری مانند تلفنهای سنتی هستند که روی میز یا در اتاق کنفرانس قرار میگیرند. قابلیتهایی که سیستمهای تلفنی VoIP در اختیار شما قرار میدهند عبارتند از تماس مستقیم، تماس چند نفره (کنفرانس)، دسترسی به پست صوتی، ارتباطات از طریق گوشی، هدست، بلوتوث و بلندگو و … .
تلفنهای VoIP نرم افزاری
تلفنهای VoIP نرم افزاری، تلفنهایی مجازی هستند که در برنامه روی یک دستگاه (مانند رایانه، تبلت یا گوشی هوشمند) راه اندازی میشوند و میتوانند بسیار شبیه به یک تلفن سخت افزاری استفاده شوند.
مقایسه تلفنهای VoIP با سیستمهای تلفن سنتی
در ادامه تفاوتهای بین سیستمهای خدمات تلفن سنتی و سیستمهای مدرن VoIP و IP PBX را بیان کردهایم:
سانترال سنتی
قبل از ارائه VoIP یا IP PBX، تلفنهای ثابت شرکتها به یک سیستم PBX قدیمی متصل میشدند تا تماس سیگنال آنالوگ (با سیم) را به مقصد هدایت کنند. این کار به یک سری سوئیچ مسیریابی بین تماس گیرنده و مقصد نیاز داشت. از آنجایی که روشهای سنتی به سیم و سخت افزار متکی است، ارتقا یا افزودن ویژگیهای جدید به سانترالهای سنتی دشوار است. به همین دلیل است که امروزه بیشتر مشاغل بزرگ و کوچک از IP PBX و VoIP استفاده میکنند.
سیستم IP PBX
سیستم IP PBX به شرکتها اجازه میدهد تا تماسهای تلفنی را از طریق اینترنت برقرار کنند. سیستمهایIP PBX بستههای داده صوتی دیجیتال را به سیگنالهای آنالوگ PSTN تبدیل میکنند، که در نهایت در خط ثابت تحویل داده میشوند و یا توسط IP PBX دریافتکننده دوباره به بستههای داده دیجیتال تبدیل میشوند. سیستمهای IP PBX میتوانند در محل (با استفاده از یک SIP Trunk ) یا توسط ارائه دهنده VoIP شما میزبانی شوند.
سانترال از راه دور
اکثر ارائه دهندگان VoIP امروزه PBX ابری را ارائه میدهند، به این معنی که آنها تمام سخت افزار PBX را برای تبدیل دادههای دیجیتال شما به PSTN آنالوگ در خود جای میدهند. بنابراین لازم نیست نگران ذخیره، مدیریت یا به روز رسانی سیستم PBX خود باشید. علاوه بر این ارائه دهندگان VoIP امنیت را بررسی میکنند و سیستمهای PBX خود را ارتقا میدهند، بنابراین PBX میزبانی شده باعث صرفه جویی زیادی در کار بخش فناوری اطلاعات شما میشود.
تلفنهای VoIP
سیستم تلفنVoIP از پروتکل اینترنت (IP) برای انتقال بستههای دادههای صوتی دیجیتال از تماس گیرنده به ارائه دهنده VoIP استفاده میکند که آنها را به مقصد نهایی تماس هدایت میکند.
انواع تلفنهای VoIP
در زیر، انواع مختلف تلفنهای VoIP و ویژگیهای منحصر به فرد آنها را بیان کردهایم.
تلفنهای رومیزی
استانداردترین نوع تلفنهای VoIP تجاری، تلفنهای رومیزی هستند که ظاهر و عملکردی شبیه به تلفنهای سیمی معمولی دارند. این تلفنها مستقیما از طریق کابل اترنت به روتر یا سوئیچ شما متصل میشوند و دارای ویژگیهای سخت افزاری اولیه ای هستند که از یک تلفن معمولی انتظار دارید.
تلفنهای VoIP بی سیم
تلفنهای VoIP بیسیم درست مانند تلفنهای رومیزی هستند، با این تفاوت که تلفنهای VoIP بیسیم به جای کابل اترنت، از طریق WiFi به روتر شما متصل میشوند. با تلفن بی سیم، میتوانید آزادانه در محل کار خود قدم بزنید و گوشی تلفن خود را در محدوده پوشش WiFi مورد استفاده قرار دهید.
تلفنهای USB
تلفنهای USB مستقیما به درگاه USB کامپیوتر یا لپ تاپ وصل میشوند تا امکان استفاده از تلفن فعال شود. معمولا افراد یک تلفن USB را به دستگاه خود وصل میکنند تا یک برنامه نرم افزاری را اجرا کند.
تلفنهای کنفرانسی
تلفنهای کنفرانس، قابلیتهایی مانند تماس چند طرفه، کیفیت صدای بالاتر، تشخیص صدای بلندگو و متعادلسازی صدای الکترونیکی را برای همه طرفهای شرکت کننده در تماس ارائه میکنند.
نرم افزار تلفن VoIP
تلفنهای نرم افزاری، یک برنامه کامپیوتری هستند که به سیستمها قابلیت اتصال به تلفن VoIP میدهد. با نصب نرم افزار VoIP، دستگاه (لپ تاپ، رایانه رومیزی، تبلت یا گوشی هوشمند) به عنوان یک تلفن VoIP با شماره تلفن VoIP عمل میکند. کارمندان میتوانند از تلفنها یا لپ تاپهای خود به عنوان تلفنهای نرم افزاری با شماره تلفن VoIP تجاری استفاده کنند.
جمع بندی
شرکت پشتیبان شبکه در تلاش است تا با استفاده از جدیدترین فناوریهای روز دنیا، بهترین خدمات را در زمینه شبکه به مشتریان ارائه دهد. سیستم تلفن VoIP را میتوان جدیدترین نسل سیستمهای تلفنی برای شرکت ها، سازمانها و مراکز اداری و فروشگاهی به شمار آورد که طیف وسیعی از قابلیتهای ارتباطی نوین را در اختیار کارکنان قرار میدهد. پشتیبان شبکه خدمات نصب و راه اندازی سیستم تلفن سانترال و VoIP را مطابق با استانداردهای روز دنیا به مشتریان ارائه میدهد. اگر قصد راه اندازی سیستم تلفن VoIP را دارید، میتوانید جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان شرکت پشتیبان شبکه تماس حاصل فرمایید.